Influențează Black Friday piața de capital?

Sursa foto: pexels.com

Răspunsul pe scurt este: se pare că nu.

Cu toții știm ce este Black Friday: cea mai mare campanie de reduceri din an la care se aliniază comercianții din aproape fiecare țară din lume, inclusiv cei din România.

Chiar dacă tradițional Black Friday are loc în ultima zi din luna noiembrie, de-a lungul anilor comercianții din România au ales și alte perioade pentru a realiza această campanie de reduceri. Însă, de regulă o realizează preponderent în luna noiembrie.

În contextul în care această campanie angrenează aproape toți comercianții unei țări, și chiar și pe cei din afara granițelor, de Black Friday 2022 am dorit să analizăm dacă evenimentul influențează în vreun fel și piața de capital.

Black Friday în România

În România, Black Friday a fost realizat pentru prima dată în 2011, de către eMAG și Flanco. Ulterior, aproape toți comercianții din țară au adoptat această campanie, chiar dacă nu toți o realizează în același timp.

Black Friday și prețul acțiunilor

Atât în România, cât și în afara granițelor, a existat dintotdeauna o preocupare în a stabili dacă Black Friday influențează piața de capital, mai exact prețul acțiunilor la bursă.

Până la apariția internetului însă, investitorilor le era dificil să anticipeze succesul sau eșecul acestei campanii, căci vânzările se realizau în magazinele fizice și erau influențate de o mulțime de factori incontrolabili, precum vremea.

Conform datelor din SUA, investitorii la bursă țineau cont de ce se întâmpla de Black Friday și luau deciziile în consecință. Însă nu existau date care să confirme sau să infirme faptul că această campanie influențează în mod direct piața de capital.

Odată cu apariția internetului și a magazinelor online, specialiștii au avut la dispoziție mijloacele de analiză pentru a confirma sau infirma impactul Black Friday asupra pieței de capital.

Unul dintre cei care au realizat o astfel de analiză este Mark Hulbert, analist Market Watch. În 2008, acesta a folosit un eșantion format din anii precedenți pentru a analiza performanța bursei imediat după campanie, precum și evoluția pieței de capital până la finalul anului calendaristic.

Însă Hulbert nu a descoperit nicio corelație între cifrele înregistrate de companii de Black Friday și performanța pieței de capital, imediată sau ulterioară.

Bineînțeles, specialiștii care monitorizează piețele de capital vor sesiza dacă în viitor se va întâmpla ceva ieșit din comun, drept urmare ipoteza nu este exclusă.