Așa cum am exemplificat în articolul anterior, primii pași pe care trebuie să îi urmezi atunci când vrei să îți faci o afacere online sunt găsirea unei idei de business, stabilirea imaginii afacerii tale online: site-ul, domeniul și hosting-ul, crearea firmei și realizarea strategiei de comunicare.
Dar lucrurile nu se rezumă doar la aceste aspecte, astfel că în continuare vei descoperi următorii pași de care trebuie să ții cont pentru ca afacerea ta online să se bucure de succes.
1. Strategie de promovare
Strategia de promovare poate să înceapă cu un mic teasing, chiar înainte de a lansa produsul, site-ul, etc. Fă-ți auzită venirea cu o pagină de Facebook în care să postezi content reprezentativ, fie mai generos cu detalii despre ce urmează să apară, fie cu o tentă mai secretoasă pentru a genera interes de urmărire.
Indiferent de cine se află după ecranul telefonului (vârstă, sex, ocupație, etc), Facebook și Instagram îți oferă libertatea pe care nu o poți avea constant sau la fel în comunicarea din site. Așa că bucură-te de toată creativitatea pe care o ai, însă fără să îți superi fanii din pagină. De asemenea, Facebook și Instagram îți oferă posibilitatea de a crea reclame sau postări cu boost post, ambele plătite. Pot fi personalizate atât cât vrei tu, iar bugetul îl poți stabili pe zile (de la 10-15 lei pe zi).
Pentru început, bugetul poate fi relativ mic, însă cu cât crești mai mult cu atât și Facebook va dori să monetizeze acțiunile tale. Tocmai pentru că potențialul paginii tale este mare, iar asta costă. Dar și aici totul este destul de intuitiv, așa că imediat ce începi vei afla cum se fac lucrurile în spate.
O altă modalitate de promovare, dar și de comunicare (2 în1) este integrarea unei platforme de trimitere de email-uri în site pentru a expedia newslettere. Spre exemplu, îți poți face un cont gratuit în platforma Mailchimp, pe care îl poți integra în site, iar vizitatorii tăi să poată opta pentru abonare la informațiile tale (cu GDPR inclus) pentru oferte, lansări de produse, etc. Platforma este foarte ușor de folosit, îți permite să creezi mesaje digitale cu texte, poze, video-uri pe care să le trimiți către o listă de email-uri strânse de la abonările din site. Mailchimp este gratuit până la un prag de 2000 de contacte în baza de date.
Bineînțeles, în funcție de produsul sau ideea de afacere pe care o ai, poți avea în site o secțiune de blog în care să scrii materiale utile pentru produsul tău, respectând indicațiile SEO care te ajută la indexarea materialelor în Google. Iar astfel, când publicul caută pe internet folosind cuvinte cheie din site-ul tău și repetate în articole, să fii printre primele căutări.
Affiliate marketing este un alt instrument de promovare și de dezvoltare pentru afacerea ta online. Poți căuta o colaborare cu un influencer sau chiar cu un alt site care să direcționeze către tine o parte din vizitatori pe baza unei reclame, a unui link sau a unui banner. Din social media se câștigă bani, așa că vei găsi cu siguranță oamenii potriviți pentru a-ți crește afacerea online.
2. Obiective de business & bugete
Indiferent câtă pasiune și timp liber se află în spatele afacerii online, ideal este să îți stabilești obiective de creștere pe care să le monitorizezi. Doar așa vei ști dacă timpul și banii tăi merită investiți.
Vrei să îți crești numărul de comenzi, numărul de urmăritori, traficul în site, încasările, etc. toate aceste obiective generează acțiuni și strategii care te ajută să le îndeplinești. Urmărind tot acest proces, vei putea pe parcurs să îți reconfigurezi acțiunile de promovare și să îți optimizezi bugetele atunci când o campanie nu are succes sau atunci când merge foarte bine chiar și organic (și nu are sens să cheltui bugetul).
Este greu de preconizat care este bugetul de care poți avea nevoie. Este strâns legat de obiective, cum am menționat mai sus. Poți începe cu o campanie de like-uri, cu boost post-uri și ad-uri, poți investi într-o colaborare barter sau plătită cu un influencer (sau cu altă companie/ firmă). Dar poți începe să economisești până îți creionezi afacerea online pentru a avea un mic buget de start.
3. Furnizori/ portofoliu/ parteneri
Am spus la început că este foarte important să îți analizezi foarte bine ideea de afacere online pentru a vedea oportunitățile de dezvoltare pe termen lung. Trece totul pe hârtie, fă-ți un GANTT CHART, stabilește-ți niște obiective la care să completezi resursele necesare, de orice fel: bugete alocate pentru acțiuni viitoare, parteneriate de dezvoltare, furnizori extra sau renegocieri de preț, etc. Astfel vei putea avea o imagine clară asupra unui nivel la care îți poți sau nu duce afacerea într-un anumit timp, cu anumite costuri.
Exceptând aspectele legale, mediul online nu limitează desfășurarea și dezvoltarea unei afaceri. Ghidul propus de noi este o variantă relativ simplă pe care îl poți urma singur, însă acesta poate deveni cât de complex vrei tu. Dacă vrei să îți crești șansele de reușită, să începi cu un buget mai mare, să îți iei ajutoare și să delegi pentru a fi concentrat pe management, poți opta pentru fonduri europene. În acest fel vei putea să pleci cu un buget mai sigur la drum, să îți permiți specialiști care să pună în practică ideea ta și oameni dedicați care să dezvolte alături de tine afacerea online (social media manager, copywriter, etc).