Economia se redeschide ușor dar sigur, în timp ce guvernul oferă mult sprijin financiar. La nivel macro, acest lucru poate indica o nouă eră sau un nou regim pe piețele financiare din cauza atitudinilor legate de datorii și inflație. Pentru populație, însă, înseamnă că produsele și serviciile sunt pe cale să devină mai scumpe.
Multe industrii se luptă să țină pasul cu începutul creșterii cererii clienților. Există o mare lipsă de materie primă și bunuri de bază, precum alimentele, și se datorează parțial neconcordanței dintre cerere și ofertă, parțial din cauza pandemiei coronavirus în sine. Dar nici vremea schimbătoare de la începutul lui 2021 și până în prezent nu a fost favorabilă, astfel că agricultorii preconizează producții mai mici anul acesta.
De asemenea, deficitul de containere de transport maritim, restricțiile la produsele de la producătorii chinezi și pierderea capacității de producție din Japonia au dus la o lipsă generală în semiconductori, esențiali pentru producția auto. Peste această problemă, cererea și implicit producția scăzută de mașini din 2020 a făcut companiile din industrie să sufere pierderi.
Prețurile petrolului au crescut de la 40 de dolari pe baril vara trecută la aproape 60 de dolari pe baril în prezent și probabil vor rămâne astfel până la finalul lui 2021, conform unei declarații recente a JPMorgan.
Acestea sunt doar câteva dintre industriile afectate de pandemia de COVID-19, pe lângă bine-cunoscutele industrii precum medicina, transporturile și industria ospitalității.
Toate aceste aspecte au contribuit și continuă să contribuie la o creștere accelerată a prețurilor produselor și serviciilor în 2021, în încercarea de a echilibra pierderile suferite de fiecare industrie până în prezent.
Blocarea Canalului Suez în contextul provocărilor pandemiei COVID-19
În luna martie, una dintre cele mai mari nave pentru containere din lume a naufragiat în Canalul Suez, una dintre cele mai importante rute maritime din lume. Imensa navă a blocat complet traficul prin Canalul Suez, întârziind cu aproximativ 2 săptămâni toate transporturile programate să se desfășoare pe această rută.
Blocarea acestei nave în Canalul Suez a perturbat lanțuri de aprovizionare din întreaga lume, în condițiile în care acestea erau deja afectate de pandemia de coronavirus.
Pagubele sunt estimate la aproximativ 1 miliard de dolari, iar acest lucru se va reflecta în prețul la raft al bunurilor.
Care sunt produsele și serviciile care s-ar putea scumpi în 2021?
Nu vom greși când vom spune că prețurile vor crește în 2021 în aproape toate domeniile. Și chiar dacă și inflația joacă un rol în aceste scumpiri, procentul este redus comparativ cu ce rol joacă pandemia de coronavirus, vremea potrivnică și evenimentele speciale, precum blocarea Canalului Suez.
Cu toate că noi, consumatorii finali, nu vom sesiza aceste scumpiri în toate domeniile, cum ar fi cel al transporturilor, ne vom lovi de ele din cauza prețurilor finale ale produselor sau ale serviciilor.
Astfel, unele dintre produsele care se vor scumpi în 2021 sunt fructele și legumele, carnea de porc, cafeaua, autoturismele, carburantul, mobilierul. Iar câteva dintre serviciile care se vor scumpi în 2021 sunt cele din industria hotelieră, transportul aerian și maritim, serviciile saloanelor de înfrumusețare și costurile livrărilor internaționale.